فروشگاه اینترنتی وودمارت پلاس

وبلاگ

راه های انس با اهل بیت در کودکان

 

يكي از مباحثي كه مورد توجه اهل بيت (ع) بوده توجه به كودكان است. پيامبر اعظم(ص) مي فرمايند در طول عمر چند كار را فراموش نمي كنم كه يكي سلام كردن به بچه ها است كه اين نشان دهنده توجه بزرگان دين به كودكان است.
در معارف ديني تاكيد شده براي انتقال محتوا به كودكان بايد به با زبان آنان يعني بازي و خنده رجوع كرد.

مهربان باشید!

شما به عنوان کسی که قرار است حب اهل بیت علیه‌السلام را در دل بچه‌ها بکارید باید معدن مهر و امنیت باشید. آدم‌ها اگر کسی را دوست نداشته باشند به حرف‌هایش گوش نخواهند داد. بچه‌ها خوب نگاه میکنند و تشخیص می‌دهند و عاشق آدم مهربانتر می‌شوند. اگر شمایی که حرف از خدا و پیغمبر(ص) می‌زنید مهربان نباشید آنها خاطره خوبی از دین نخواهند داشت. پس روی خودتان کار کنید، اگر بداخلاقید یا زود عصبانی می‌شوید هر چه سریعتر از مشاور کمک بگیرید. به خودتان کمک کنید تا خوش اخلاق و مهربان باشید!

بچه‌ها را به داشتن رابطه شخصی با ائمه تشویق کنید!

وقتی می‌روید مشهد به بچه‌ها بگویید امام رضا علیه‌السلام آنها را میبیند و به حرفهای‌شان گوش می‌دهد. آنها را تشویق کنید با امام درد دل کنند. همه حرف‌های تو دلشان را به او بزنند. از خاطرات خودتان، از صحبت‌های خودتان با امام‌ها بگویید! از درد دل‌هایی که کرده‌اید، از حاجت‌های برآورده شده و برآورده نشده‌تان حرف بزنید. بگذارید بچه‌ها یاد بگیرند که رابطه با خوبترین‌های عالم خودش ارزشمند و آرامش‌بخش است. آنها کریمند و بهترین‌ها را هم نصیب آدم می‌کنند اما حضورشان از دادن حاجات نیز ارزشمندتر است!

با هم بازی کنید!

هر چیزی می‌خواهید درباره امام‌ها به بچه‌ها یاد بدهید با بازی یاد بدهید. می‌توانید توی خانه یک لی لی درست کنید و یا بازی مار و پله، اطلاعات و یا احادیثی را با هم یاد بگیرید و در قالب بازی تثبیتش کنید. همچنین می‌توانید اطلاعاتی را در قالب بازی یاد بگیرید. مثلا کارت بازی کنید، پشت دو کارت مختلف اسم امام و حدیثی از ایشان را بنویسید. چندین کارت این مدلی درست کنید. کارت‌ها را به پشت بچینید. هر کس کارت‌های جفت را زودتر پیدا کند و کارت‌های بیشتری جمع کند برنده است! وقتی دانسته‌هایشان با بازی همراه شود، محبت نسبت به دانسته‌ها توی دلشان شکل می‌گیرد!

 

آشنا سازی با شرکت در محافل مذهبی

یکی دیگر از روشهای مؤثر در فرایند آشناسازی کودکان با اهل بیت (علیهم السلام) شرکت دادن آنان در مجالس و محافلی است که در مناسبت های مختلف به یاد و نام معصومان (علیهم السلام) برگزار می گردد. هر چند در این روش در مورد آشناسازی با اهل بیت (علیهم السلام) چیزی به صورت مستقیم به کودکان گفته نمی شود، ولی چیزهایی را به صورت غیر مستقیم دریافت می دارند که تأثیرش به مراتب از دستورات مستقیم بیشتر است. کودکان با شرکت در مجالس، اعم از جلسات جشن یا عزاداری چیزهایی را مشاهده می کنند و می بینند که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته آن را به دل نگه می دارند. بسیارند کودکانی که پیش از فرا رسیدن مناسبت ها برای شرکت در آن خود به خود آمادگی لازم را می گیرند و این کار به خاطر تأثیرات عمیق و مشارکت در یادبودهای مربوط به اهل بیت (علیهم السلام) است.

منبع:فردا نیوز/hawzah
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

اینستاگرم
فروشگاه
وبلاگ
خانه
0 علاقه مندی ها
حساب کاربری من